تبلیغات
وبلاگ تخصصی گمرک - مجوز ثبت سفارش Order Of Registration
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : یوسف رحمانی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
وبلاگ تخصصی گمرک
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
شنبه 28 شهریور 1394 :: نویسنده : یوسف رحمانی






این مجوز به استناد فرم درخواست ثبت سفارش توسط بخش معاونت توسعه روابط اقتصادی وزارت صنعت،معدن و تجارت در اختیار متقاضیان واردات کالا قرار می‌گیرد و پس از تکمیل اطلاعات مورد نظر و ضمیمه نمودن پروفرما به آن و با طی مراحل و اخذ مجوزهای قانونی جهت واردات کالای مورد نظر صادر می‌گردد.
فرم ثبت سفارش پر نشده فاقد ارزش بوده و برگ عادی تلقی می‌گردد که پس از تکمیل مشخصات متقاضی کالا از روی مندرجات پروفرما توسط وی و اخذ مجوزهای لازم و بررسی کارشناسی و ممهور نمودن مهر مخصوص و امضاء کارشناس و درج شماره ثبت سفارش که ردیابی آن با این شماره امکان پذیر است، فرم ثبت سفارش دارای ارزش و اعتبار می‌گردد و طبق ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات به آن مجوز ورود با مجوز ثبت سفارش نیز گفته می شود.

برگ درخواست ثبت سفارش از ۴ قسمت تشکیل شده است:

۱. مشخصات کلی 

۲. مشخصات پروفرما

۳. نوع ثبت سفارش 

۴. مشخصات کالای اظهار شده 

ثبت سفارش الکترونیکی واردات کالا
 
سیستم الكترونیكی ثبت سفارشات واردات كالا، از ابتدای سال 1387 به صورت تدریجی شکل گرفته است و در نهایت در تاریخ 19/03/1388 به صورت صددرصد الکترونیکی شروع به کار کرده است. در این سیستم متقاضیان ثبت سفارش اعم از حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به وب سایت sabtaresh.tpo.ir ثبت نام نموده ، با دریافت كدكاربری و رمز عبور شخصی، از طریق این سایت سفارشات واردات خود را به صورت 24 ساعته، و در هر مكانی كه به شبكه جهانی اینترنت دسترسی داشته باشند ثبت نمایند. لازم به ذكر است كه كلیه پیگیریهای لازم تا حصول نتیجه (دریافت تأییدیه ثبت سفارش)، از طریق این سیستم میسر می‌باشد. متقاضیان پس از اطلاع از تكمیل مراحل اداری ثبت سفارش، می­بایست به مراكز ثبت سفارش ایجاد شده در هر استان مراجعه نموده و پس از پرداخت كارمزد و تحویل اصل مدارك مورد نیاز، تأییدیه ثبت سفارش خود را دریافت نمایند. 
 
نحوه تكمیل اوراق ثبت سفارش
 
تمامی سؤالات درخواست باید به طور دقیق و خوانا تایپ گردد و درخواست‌هایی كه ناقص و خط خورده و اشتباه پر شده رد خواهد شد.
جهت تنظیم فرم ثبت سفارش به نكات ذیل توجه فرمایید:
۱.مشخصات متقاضی: طبق مندرجات كارت بازرگانی تكمیل گردد، در محل شماره ثبت نام، شماره كارت عضویت وزارت صنعت،معدن و تجارت درج شود.
۲.مشخصات فروشنده: طبق مندرجات پروفرما درج گردد.
۳.مشخصات كالا: براساس پروفرما، تعرفه كالا و كتاب قانون مقررات صادرات و واردات تكمیل شود.
۴.در صورتی كه كالا نیاز به اخذ مجوز سایر سازمان‌ها حسب مورد دارد، مجوز مربوطه به همراه اوراق ثبت سفارش ارائه گردد.
۵.اوراق ثبت سفارش در محل مربوط توسط متقاضی مهر و امضاء گردد.
 
 
 
انواع روش های واردات كالا از طریق ثبت سفارش
 
1.واردات از محل سهمیه‌های ارزی مصوب جهت گشایش اعتبار اسنادی در بانك (پس از تخصیص ارز توسط سازمان تخصیص دهنده ارز در قسمت مرتبط اوراق).
2.واردات كالا با ارز آزاد جهت گشایش اعتبار اسنادی در بانك.
3.واردات در مقابل صادرات به نام شخص صادركننده (غیرقابل واگذاری) از مبداء كلیه كشورها.
4.واردات در مقابل صادرات به كشورهای آسیای میانه و آفریقا به نام صادركننده یا به نام دیگری با واگذاری رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی از مبدا همان كشورها (حق واگذاری به غیر برای یك بار است).
5.واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل سرمایه گذاری خارجی پس از تایید سازمان سرمایه گذاری،‌ وزارت امور اقتصادی و دارایی.
6.واردات به صورت بدون انتقال ارز ماشین الات، تجهیزات تولیدی، قطعات یدكی و مواد اولیه و واسطه‌ای واحدهای صنعتی و معدنی دارای پروانه بهره برداری و ابزارآلات از محل ماده 6 قانون تسهیل نوسازی صنایع كشور.
7.واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل فهرست اقلام مجاز اعلام شده.
8.واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل مصوبات كمیسیون چهار نفره مستقر در دفتر ثبت سفارشات.
 
 
توضیح: جهت واردات و ترخیص كالاهای ثبت سفارش شده از محل بند 3 الی 8 این قسمت گشایش اعتبار اسنادی از طریق بانك الزامی نیست و برای بندهای 3 و 4 ارائه اظهارنامه صادراتی معادل ارزش كالا به گمرك الزامی است.
 
مدارك مورد نیاز برای ثبت سفارش كالا
 
۱.كارت بازرگانی معتبر
۲.عضویت وزارت صنعت،معدن و تجارت (ثبت نام)
۳.اوراق ثبت سفارش تایپ و امضاء شده توسط متقاضی بدون قلم خوردگی و لاك گرفتگی
۴.اخذ مجوزهای قانونی لازم بر اساس مندرجات ذیل یادداشت‌های فصل تعرفه مربوط در كتاب مقررات صادرات و واردات و سایر مصوبات و دستورالعمل‌های ابلاغ شده (از قبیل مجوز وزارت بهداشت، جهاد كشاورزی، انرژی اتمی و ...)
۵.اصل پروفرما و كپی آن.
۶.كاتالوگ یا بروشور و آنالیز برای برخی كالاها.
 
درج شرایط ذیل در پروفرما ضروری است:
 
۱.نام و آدرس كامل خریدار (شماره تلفن و فاكس)
۲.نام و آدرس كامل فروشنده (شماره تلفن و فاكس)
۳.مشخصات كامل كالا
۴.قیمت واحد كالا ـ قیمت فوب (FOB) ـ مبلغ كرایه حمل
۵.مقدار، وزن،‌ تعداد و نوع بسته‌بندی كالا
۶.نام كشور ذینفع (فروشنده) و نام كشور تولیدكننده كالا
۷.نام كشور مبداء حمل، محل بارگیری، وسیله حمل و مهلت حمل
۸.نام ارز مورد معامله و نحوه پرداخت وجه كالا
۹.نام مرز ورودی و گمرك مقصد
۱.شماره و تاریخ صدور پروفرما و امضای آن به همراه تاریخ انقضا
۱۱.درج شماره استاندارد یكی از استانداردهای مورد قبول موسسه استاندارد ایران و اعلام انطباق كالا با استاندارد مذكور در مواردی كه كالا مشمول فهرست استانداردهای وارداتی اعلام شده می‌باشد.
۱۲.ارائه ترجمه رسمی برای پروفرماهای غیر از زبان فارسی و انگلیسی
۱۳.ارائه كاتالوگ جهت ماشین آلات و بعضی از كالاهای مصرفی و بروشور یا آنالیز برای بعضی كالاهای شیمیایی كه مشخصات كالا در پروفرما گویا نباشد.
۱۴.اعلام فروشنده مبنی بر ارسال شماره سریال برخی لوازم خانگی به همراه اسناد حمل
 
اصلاحیه ثبت سفارشات
 
1. در مواردی كه گشایش اعتبار اسنادی صورت پذیرفته باشد.
1.1. ارائه 5 برگ اوراق اصلاحیه ثبت سفارش، تایپ و امضا شده نامه بانك به انضمام كپی ثبت سفارش و پروفرماهای قبلی كه توسط بانك برابر اصل شده باشد.
2.1. در صورتی كه اصلاحیه از محل ارز تخصیصی باشد اخذ مجوز سازمان مربوطه با توجه به مورد ضروری است.
2. در مواردی كه به بانك عامل ارائه گردیده است برابر دستورالعمل و با توجه به مورد اصلاحیه توسط پذیرش راهنمایی لازم به عمل خواهد آمد (قبل از گشایش اعتبار)
 
تمدید ثبت سفارشات
 
1. تكمیل فرم درخواست تمدید ثبت سفارش.
2. ارائه اصل به انضمام یك سری كپی اوراق ثبت سفارش و پروفرمای اولیه.
 
ابطال ثبت سفارشات
 
1. ارائه درخواست متقاضی مبنی بر ابطال ثبت سفارش.
2. ارائه اصل اوراق ثبت سفارش و پروفرما و ضمائم مربوطه.
 
ثبت سفارش ورود موقت كالا ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات و ماده 24 آیین‌نامه آن
 
1. ارائه نامه تاییدیه از گمرك (پروفرم ممهور به مهر گمرك).
2. ارائه سه برگ اوراق ثبت سفارش تایپ و امضا شده.
3. كارت عضویت.
4. مجوز وزارت بهداشت فقط در مورد كالاهای خوراكی، آشامیدنی،‌ بهداشتی و آرایشی.
 
 نحوه گردش كار اجرایی
 
1. عضویت (ثبت نام)
ـ تكمیل فرم ثبت نام.
ـ ارائه مدارك براساس نیازهای ذكر شده در ظهر فرم.
ـ دریافت مدارك توسط مسئول عضویت.
ـ‌ رسیدگی و انطباق اصل اسناد با تصاویر مربوطه و فرم تكمیل شده و اعاده آن به متقاضی.
ـ صدور كارت عضویت رایانه‌ای.
ـ تحویل كارت به متقاضی.
 
2. پذیرش
ـ اخذ پرونده ثبت سفارش و كنترل مدارك.
ـ احراز هویت طبق كارت ثبت نام (عضویت).
ـ انطباق پرونده با مقررات به صورت مقدماتی.
ـ بررسی مجوزهای ماخوذه طبق شرایط ورود كالا.
ـ ارائه رسید به متقاضی و درج شماره در پرونده اخذ شده.
ـ ثبت مشخصات در دفتر مربوطه.
ـ ارجاع پرونده به بخش كارشناسی.
 
3. كارشناسی
ـ بررسی شرایط ورود كالاهای مورد تقاضا.
ـ انطباق مدارك ارائه شده با دستورالعمل‌های موجود و مقررات.
ـ تطابق پروفرم با فرم ثبت سفارش تایپ شده.
ـ بررسی تعرفه كالا براساس تعرفه HS.
ـ تایید و امضا در ظهر اوراق ثبت سفارش برای پرونده‌های كامل و ارسال به واحد مهر و كارمزد.
ـ تكمیل فرم نواقص برای پرونده‌های دارای نقص و ارسال به واحد تحویل.
 
4. مهر و كارمزد
ـ كنترل و تنظیم اسناد جهت مهر.
ـ بررسی نوع معامله ثبت سفارش و انطباق جهت مهر مربوطه.
ـ درج مهر در اوراق ثبت سفارش و اصل پروفرم.
ـ محاسبه كارمزد و صدور فیش.
- درج شماره روی اوراق و پروفرم.
ـ ارجاع مدارك به قسمت تحویل.
ـ هماهنگی لازم با حسابداری در پرداخت‌های خاص.
 
5. تحویل پرونده
1.5. مدارك كامل:
ـ اخذ رسید از متقاضی.
ـ احراز هویت (طبق كارت ثبت نام).
ـ ارائه فیش كارمزد به متقاضی جهت پرداخت به بانك.
ـ اخذ فیش پرداخت شده.
ـ تفكیك اسناد (اسنادی كه تحویل متقاضی می‌شود و اسناد بایگانی).
ـ درج تاریخ روز در اوراق ثبت سفارش و پروفرم (داخل مهر و روی فرم).
ـ تحویل اوراق ثبت سفارش و پروفرم و سایر اصل اسناد به متقاضی.
2ـ 5 ـ مدارك ناقص
ـ اخذ رسید از متقاضی.
ـ احراز هویت (طبق كارت ثبت نام).
ـ تحویل یك برگ فرم نواقص اصل اسناد مربوط به متقاضی جهت رفع نقص.
ـ اخذ مدارك رفع نقص شده.
ـ درج تاریخ روز رفع نقص در اسناد مربوطه.
ـ ارجاع مدارك به كارشناسی.
 
نمونه فرم ثبت سفارش
 
ثبت سفارش




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 16 مهر 1396 11:22 ب.ظ
وقتی کسی پاراگراف می نویسد، فکر می کند یک کاربر در مغز خود دارد که چگونه کاربر می تواند آن را بداند.
به همین دلیل است که این مقاله کامل است. با تشکر!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.